Er jeg den første dansker på forummet?

Started by Tutee A-nawm, December 28, 2009, 05:21:57 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Eywa ngahu

tja må jo nok også hellere skrive at jeg er her, jeg fandt forumet i går aftes, da jeg ikke kunne få filmen ud af hovedet (sætter utrolig mange ting i perspektiv, og giver ufattelig mange nye vinkler :) ).
jeg er også fra Københavnsområdet, er 21 og har pga. studier (Molekylær biomedicin, MolBioMed for short) kun tid til at lære Na'Vi som en hobby, men not to worry, det skal ikke stoppe mig :D
har planer om først lige at fange et par af ordene og sætningsopbygningen for derefter at prøve at sammensætte nogen sætnigner etc. og evt. deltage i nogen af skypesamtalerne e.l. og så ellers at tage den der fra ^^
hmm det burde vist dække de spørgsmål der kom til de andre ;)

kìyeváme, Eywa ngahu
ps. en trilogi, NICE :D:D:D (didn't know ^^)

Tutee A-nawm

Quote from: Eywa ngahu on January 05, 2010, 06:55:44 AM
tja må jo nok også hellere skrive at jeg er her, jeg fandt forumet i går aftes, da jeg ikke kunne få filmen ud af hovedet (sætter utrolig mange ting i perspektiv, og giver ufattelig mange nye vinkler :) ).
jeg er også fra Københavnsområdet, er 21 og har pga. studier (Molekylær biomedicin, MolBioMed for short) kun tid til at lære Na'Vi som en hobby, men not to worry, det skal ikke stoppe mig :D
har planer om først lige at fange et par af ordene og sætningsopbygningen for derefter at prøve at sammensætte nogen sætnigner etc. og evt. deltage i nogen af skypesamtalerne e.l. og så ellers at tage den der fra ^^
hmm det burde vist dække de spørgsmål der kom til de andre ;)

kìyeváme, Eywa ngahu
ps. en trilogi, NICE :D:D:D (didn't know ^^)

Kame nga-t ma tsmukan.

Og velkommen..

Dejligt at se at der kommer flere danskere på forummet.. Frygtede at jeg var den eneste, da det danske forum var tomt..

Anyway, hvis I har mod på at oversætte noget af de 'læresætninger', skemaer eller andet som i HAR forstået og fået bekræftet, må i meget gerne gøre dette.. Jeg arbejder selv på at oversætte det jeg lærer, men jeg skal lige have det bekræftet først, så jeg ikke skriver noget der ikke passer.. :)

Well, gotta get back to work :D

Kìyevame ulte Eywa ngahu.

Eywa ngahu

#22
roger, skriver så snart jeg har en tilstrækkelig forståelse til at støtte op om projektet (går nok lidt tid :)), indtil da:
sìltsan tolaron Tutee A-nawm   :D

Tutee A-nawm

Quote from: Eywa ngahu on January 05, 2010, 09:25:47 AM
roger, skriver så snart jeg har en tilstrækkelig forståelse til at støtte op om projektet (går nok lidt tid :)), indtil da:
sìltsan tolaron Tutee A-nawm   :D

Irayo, ma Tsmukan..

Vrrtep Taronyu

Oel ngati kameie, ma Tutee A-nawn

Jeg fandt forumet i går, efter at have læst lidt på www.learnnavi.com (linket fra newz.dk). Avatar er en fantastisk film, og det er let at blive helt forgabt i Na'vi. så filmen d. 22 dec, og dagene efter kunne jeg slet ikke holde op med at søge mere information.

Jeg startede med at studere gramatikken (pocket guide), og som du selv skrev, er det slet ikke til at følge med på alle de engelske fagord, men jeg fik dog fat i meningen i de fleste punkter og syntes det var godt nok til at fortsætte med at lære udtalelsen af bogstaverne. Til nogle af de svære ejectiver, blev jeg nødt til at høre en masse af de audio klip som er blevet lagt op på hjemmesiden, det er en super god hjælp. Jeg læste lidt senere en masse forum indlæg i blandt andet 'beginner'. Meget af det som skrives er det samme, men det er forståeligt nok, for grammatikken er sindsygt svær at holde styr på (infixes  :-\), og gør det svært at lave nye sætninger med bøjninger af ordene.

Jeg tænkte tilbage til mine første skole timer i spansk, tysk og engelsk, og valgte at starte ligesom man typisk plejer at gøre det. Meget småt, med meget få krav. Arbejdede en del med udtalen af hele ord, efter jeg havde styr på udtalelsen af de enkelte bogstaver i alfabetet. Ved at læse og udtale mange af de samme ord igen og igen, begyndte jeg stille og roligt at kunne huske hvad ordene betød, uden at læse oversættelsen.

I dag gik jeg igang med bøjning af verber (at være / to be). Største udfordring var at holde styr på enkelt person:[jeg, du, han/hun/den/det], dobbelt person:[ham og jeg, ham og hende] flertal:[vi, i, de].
Jeg vil gerne støtte en oversættelse af de grammatiske regler til dansk, men jeg tror ikke mine dansk/engelsk færdigheder er gode nok til at være nogen hjælp i oversættelsen (trods alt kun studenter eksamen).

Jeg har dog ét bogstav jeg ikke forstår hvordan udtales. -->  '  <-- fx:  'eko  (eng: attack). Nogen der har en forklaring eller fundet et godt eksempel  ???

Kìevame ulte Eywa ngahu aysmukan sì aysmuké

Tutee A-nawm

Quote from: Vrrtep Taronyu on January 05, 2010, 10:38:27 AM
Oel ngati kameie, ma Tutee A-nawn

Jeg fandt forumet i går, efter at have læst lidt på www.learnnavi.com (linket fra newz.dk). Avatar er en fantastisk film, og det er let at blive helt forgabt i Na'vi. så filmen d. 22 dec, og dagene efter kunne jeg slet ikke holde op med at søge mere information.

Jeg startede med at studere gramatikken (pocket guide), og som du selv skrev, er det slet ikke til at følge med på alle de engelske fagord, men jeg fik dog fat i meningen i de fleste punkter og syntes det var godt nok til at fortsætte med at lære udtalelsen af bogstaverne. Til nogle af de svære ejectiver, blev jeg nødt til at høre en masse af de audio klip som er blevet lagt op på hjemmesiden, det er en super god hjælp. Jeg læste lidt senere en masse forum indlæg i blandt andet 'beginner'. Meget af det som skrives er det samme, men det er forståeligt nok, for grammatikken er sindsygt svær at holde styr på (infixes  :-\), og gør det svært at lave nye sætninger med bøjninger af ordene.

Jeg tænkte tilbage til mine første skole timer i spansk, tysk og engelsk, og valgte at starte ligesom man typisk plejer at gøre det. Meget småt, med meget få krav. Arbejdede en del med udtalen af hele ord, efter jeg havde styr på udtalelsen af de enkelte bogstaver i alfabetet. Ved at læse og udtale mange af de samme ord igen og igen, begyndte jeg stille og roligt at kunne huske hvad ordene betød, uden at læse oversættelsen.

I dag gik jeg igang med bøjning af verber (at være / to be). Største udfordring var at holde styr på enkelt person:[jeg, du, han/hun/den/det], dobbelt person:[ham og jeg, ham og hende] flertal:[vi, i, de].
Jeg vil gerne støtte en oversættelse af de grammatiske regler til dansk, men jeg tror ikke mine dansk/engelsk færdigheder er gode nok til at være nogen hjælp i oversættelsen (trods alt kun studenter eksamen).

Jeg har dog ét bogstav jeg ikke forstår hvordan udtales. -->  '  <-- fx:  'eko  (eng: attack). Nogen der har en forklaring eller fundet et godt eksempel  ???

Kìevame ulte Eywa ngahu aysmukan sì aysmuké

Kame nga-t.

Bogstavet ' har jeg forstået som pausen mellem åh-åh.. Eller overgangen fra pausen til det kommende bogstav.. Jeg kan ikke lige finde nogle links til dig..  e'et i 'eko bliver kort.. Men jeg er ikke 100% sikker på det, det er blot hvad jeg har forstået..

Eywa ngahu

#26
har også prøvet at læse lidt rundt (er lige gået i gang, og undrede mig også :)), inde på wikipedia skriver de at det er "ejective stops" også kaldet "glottalized stops".
det bedste jeg kunne finde om det (efter nogen roden rundt ;)) var dette:

The glottalized consonants can be conveniently grouped into three classes. The first of these classes most typically involves a complete closure of the vocal folds followed by an upward movement of the larynx. If these movements are made at the same time as a closure in the mouth is maintained as for a stop, the air in the space between the closed vocal folds and the mouth closure will be compressed as the distance between the two closures is reduced. When the mouth closure is released a characteristically sharp explosive noise is created. Stops of this kind are known as ejective stops

hentet fra: http://wals.info/feature/description/7

synes det summer det meget godt op ^^
Kìevame

XPAction

Oel ngati kameie

jeg så filmen i søndags og synes det er en hammer god film.

har læst en masse om filmen og tænkte at jeg må prøve at lære dette nye sporg,
men skal lige have overstået mine engelsk lektioner/eksamen i feb. endtil videre bliver det på hobby niveau ..

Kìyevame  :)

Eywa ngahu

#28
godt at have dig her ^^
btw. smukán si smuké, fandt ud af at der var en række links inde på forumet til at forstå ejective sounds, her er bl.a. et interwiev med Frommer, hvor han forklarer og bruger nogen af ordene:
http://www.pbs.org/newshour/art/blog/2009/12/usc-prof-says-youre-speaking-my-language.html

et andet af de links jeg har kigget på var:
http://www.paulmeier.com/ipa/nonpulmonics.html

men de ligger alle inde under beginners section og pronounciations ejective (kan ikke huske den eksakte titel men ejectives nævnes ^^)

Kìyevame

Eywa ngahu

#29
fandt boarded på vores side, her er linket til det :)
http://forum.learnnavi.org/index.php?board=10.0

kíyeváme

MulleDK19


Eywa ngahu

ifølge Na'Vi wiktionary hedder det:
kìyeváme: good-bye, see you again soon, og det skyldes at det stammerer fra káme som betyder at se, resten er så infixes mm, hvorfor det vil være naturligt at have á inde i ordet (så vidt jeg kan se) :)

btw. her er linket til wiktionariet: http://en.wiktionary.org/wiki/Appendix:Na'vi

wikipedia generelt bruger ikke ret mange ´'er, i deres forklarende dele, hvorfor jeg mht. ord helst bruger wiktionary delen :).
hvor har du det andet fra (kan jo være at min kilde er dårligere end din ^^).

ellers er der jo kun at afslutte med:
kìyeváme, oeri ma smukán :)

MulleDK19

#32
Jeg har set på den der wiktionary før, men holdt op med at bruge den da den indeholder utallige fejl.

á findes slet ikke på Na'vi.

Eywa ngahu

#33
hmm så vidt jeg kan se betyder ´blot at selve bokstavet skal udtales med "contrastive stress", på samme måde som túte = person, og tuté = kvindelig person, hvorfor det blot referer til måden hvorpå ordet udtales, ikke til noget særligt bokstav :)

derfor er det så vidt jeg kan se ikke nogen fejl at bruge kìyeváme, en evt. fejl der højest kunne være ville ikke være brugen af et ikke eksisterende bokstav, men en forkert betoning af ordets elementer ^^

men irayo for at bringe det op (giver også mig en bedre forståelse af sproget blot at forsøge at forklare, hvorfor jeg skriver det jeg gør ^^).

MulleDK19

#34
Quote from: Eywa ngahu on January 06, 2010, 12:05:40 PM
hmm så vidt jeg kan se betyder ´blot at selve bokstavet skal udtales med "contrastive stress", på samme måde som túte = person, og tuté = kvindelig person, hvorfor det blot referer til måden hvorpå ordet udtales, ikke til noget særligt bokstav :)

derfor er det så vidt jeg kan se ikke nogen fejl at bruge kìyeváme, en evt. fejl der højest kunne være ville ikke være brugen af et ikke eksisterende bokstav, men en forkert betoning af ordets elementer ^^

men irayo for at bringe det op (giver også mig en bedre forståelse af sproget blot at forsøge at forklare, hvorfor jeg skriver det jeg gør ^^).


Det skal ikke skrives túte og tuté. Det er kun wikien der gør opmærksom på hvordan trykfordelingen skal ligge.

Eywa ngahu

fair nok, så kan jeg godt se hvorfor du protesterer jeg mikser jo betonet skriftsprog med ubetonet ^^
så:
irayo, oeri ma smukan :)

og kìyevame  ;)



MulleDK19

Quote from: Eywa ngahu on January 06, 2010, 12:23:33 PM
fair nok, så kan jeg godt se hvorfor du protesterer jeg mikser jo betonet skriftsprog med ubetonet ^^
så:
irayo, oeri ma smukan :)

og kìyevame  ;)

Bedste ordbog til dato: http://talknavi.com/taronyu/Na'vi%20Dictionary.pdf

Eywa ngahu

ok irayo!!!
vil begynde at bruge den i stedet (du har sikkert lige sparet forumet for en masse mærkeligt skrevet Na'Vi :D) ^^

Dullface

Fedt at finde andre danskere her. :)
Som jer andre blev jeg også besat af filmen, bestilte et par bøger om den i forgårs. Jeg har samlet en røvfuld wallpapers (38 I det hele) i ret god kvalitet, som jeg nok skal se at få uploaded til jer. Jeg er ret imponeret over jeres Na'vi allerede, det kunne være for sjovt at tale det. Jeg skal gøre forsøget!
Jeg laver en ny tråd med de wallpapers i den danske sektion.

20 årig fyr fra odense, også freelance fotograf. :)


My Avatar wallpaper pack! http://forum.learnnavi.org/fan-art/big-wallpaper-collection/
My Avatar art collection! http://forum.learnnavi.org/fan-art/big-art-pack!
Enjoy. :)
Eywa ngahu!

XPAction

Velkommen...

Fedt hvis du vil smide nogle wallpapers op..

jeg bestilte soundtracket i tirsdags, da jeg synes det kan sætte nogle tanker i gang..