Hvor startede du ?

Started by Unil stä'nìyu, May 09, 2010, 08:36:35 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Unil stä'nìyu

Hej :)

Jeg er egentlig lidt forvirret/overvældet at alle de ting der er tilgængelige her på siden. Jeg har læst hvad jeg kunne komme i hærheden af, omkring udtale, grammatik osv. Men jeg ved ikke lige hvor jeg skal tage fat for alvor. Er det smart at studere gramatikken først, og så finpudse udtalen senere? eller ville det være bedre at lære enkelte ord og så lægge gramatikken på efterfølgende?

Jeg er klar over at indlæring er forskellig fra person til person. Derfor er jeg da lidt nysgerrig efter hvor du/i startede med Na'vi.

irayo på forhånd :)


~Ayngahu

#1
Den blev lidt lang og omfangsrig :) Undskylder, men håber den kommer til gavn ;D

Jeg startede selv ved at downloade Pocket Guiden (Der er en nyere version - NeotrekkerZ's "Na'vi in a Nutshell" som kan hentes her). Den starter fra en ende af og var for mig en let indgang til at komme igang :)

Jeg lærte grammatikken i sproget's skrevne form først, og øver mig ellers konstant på udtale og selv synes jeg det går meget godt (ikke mindst fordi jeg kan finde ud af at skabe sætninger - med hvilke jeg hver dag øver udtale. Jeg laver stadig mange fejl og glemmer min Ergative og/eller Accusative, men det skal nok komme :D)

Selv ville jeg anbefale at læse Na'vi in a Nutshell og løbende kigge rundt efter ting at øve sig med. Der er en del øvelses-ark man kan hente her, printe og udfylde (her skal lige nævnes at disse øveark også selv har fejl, da de ikke er lavet af Paul Frommer. De er til gengæld lavet af Skxawng, og er bestemt opmærksomheden værd ;)). Der er også "Learn Na'vi the Easy Way" (her), som er en 50+ siders aktivitetsbog lavet af Kaltxì Palulukan og har meget få fejl.

Der er også en Teamspeak 3 channel, som folk bruger til at tale med hinanden. Hikyuuri er Admin (jeg er selv operator der, men er dog sjældent på for tiden). Det er helt klart værd at tjekke ud og se om det er noget man vil bruge til at lære noget af :)

Blandt andre brugbare sider er der siden's Learn Na'vi Wiki, hvor du øverst finder Taronyu's "Na'vi-English Dictionary" (komplet ordbog, der konstant bliver opdateret) og Wiki Books med mange af tingene sat op på en anden måde.


Sìlpey oe tsnì ngal fya'oti rìyevun.
A big thankyou to DrBinder for creating my forum avatar :)

Unil stä'nìyu

Hehe. Jo men dog ikke for lang :) (faldt da ikk i søvn da jeg læste den LOL)

Na'vi in a nutshell var faktisk det første overhovedet jeg læste omkring na'vi i det hele taget. Jeg brugte dagen igår på at lave nogle sider i activity book, dog var det ikke ligetil da jeg ikke lige har en printer til rådighed. (alt+prntscr i acrobat, paste i paint. LOL) Men det virkede.

Da jeg sidst på aftenen lige kastede Avatar på igen, begyndte jeg så småt at kunne genkende nogle af de ord Neytiri bruger, lige efter hun har reddet Jake. Ord som 'tsmukan' var pludselig forståelige. Så det går jo fremad, omend jeg stadig ikke er helt god til at huske hvad ordene betyder. Men i min verden er det vel ok bare at kunne skille ordene i en sætning fra hinanden eller?

Har dog med activity book et lille problem med opgaven oven over Gingerbread manden. Noget med at jeg skal indsætte bogstaverne i krydsordet, men kan ikke lige se systemet endnu. Men det kommer nok. (skal nok bare bruge 'eltu' noget mere LOL)

I hvert fald, irayo for svaret. Specielt den del med wiki, har indtilvidere været meget interressant at kigge på.

Håber vi snakkes ved. Hvem ved, måske endag på na'vi :)

må Eywa være med dig :)

~Ayngahu

#3
QuoteDa jeg sidst på aftenen lige kastede Avatar på igen, begyndte jeg så småt at kunne genkende nogle af de ord Neytiri bruger, lige efter hun har reddet Jake. Ord som 'tsmukan' var pludselig forståelige. Så det går jo fremad, omend jeg stadig ikke er helt god til at huske hvad ordene betyder. Men i min verden er det vel ok bare at kunne skille ordene i en sætning fra hinanden eller?

For mit vedkommende er hvert nyt ord man lærer at huske og genkende en success :) Jeg var også paf da jeg var inde at se den igen et par måneder efter jeg startede her, også fordi jeg forstod nogle ord i linjerne (specielt fordi jeg forstod "Ma Tsu'tey! Kempe si nga?" uden videre :D)

QuoteHar dog med activity book et lille problem med opgaven oven over Gingerbread manden. Noget med at jeg skal indsætte bogstaverne i krydsordet, men kan ikke lige se systemet endnu. Men det kommer nok. (skal nok bare bruge 'eltu' noget mere LOL)

Krydsordet og kagemanden i aktivitetsbogen har intet med hinanden at gøre :) Den øverste er hvad de kalder et letterdrop, hvor man kun må bruge bugstaverne i deres vertikale linjer én gang. Uden at sige for meget, så er det allerførste bogstav "O", som du fylder i og krydser ud nedenunder. Så kan du se hvad du har tilbage og skal få lavet en sætning der giver mening (jeg fik den løst med hjælp herinde fra, hehe).


Zene ngari san Eywa ngahu sìk pivlltxe nìNa'vi ma NewToNavi. Ftue lu nìtxan! Fìtsenge rutxe kea skxawng ke liveiu. Ngian irayo ngaru seiyi ulte Eywa ngahu livu nìteng.
A big thankyou to DrBinder for creating my forum avatar :)

Unil stä'nìyu

Kaltxì kea skxawng

Hehe. Jeg håber jeg har brugt den rigtige form for "no" dér. :) Er lidt på glatis med gramatikken endnu. Jeg er nok ikk for go til gramatik i det hele taget, og når jeg ikke lige kender betydningen at de engelske betegnelser, bliver det ikk lettere. Men kommer tid, kommer råd :)

Tror nu også jeg har fået noget mere på plads. Så som:

Eywa Ngahu

~Ayngahu

"Kaltxì kea skxawng" lyder ufuldendt :)

Prøvede du at sige "Hej, jeg er ikke en tumpe", eller "Hej [med dig, hr.] ikketumpe."? Måske mente du noget helt andet :) (I så fald er jeg nysgerrig)


Jeg vil også lige understrege at jeg på ingen måde ville virke som om jeg er efter nogen. Selvfølgelig må man skrive hvad som helst på et hvilket som helst sprog :) Jeg tænker bare "Peu new tute leNa'vi piveng furi?"
A big thankyou to DrBinder for creating my forum avatar :)

Unil stä'nìyu

Hehe. Lad mig lige sige, at trods det jeg skriver måske virker "barnligt", er jeg dog en voksen mand. (årgang '77). Så nej. Jeg følte ikke du var efter mig hvis det var det du tænkte på :)

Hvad angår min overskrift, prøvede jeg at sige "hej ikke tumpe" for ligesom at stille det lidt i kontrast, at DU (syntes jeg) virker til at have klart styr på grammatikken, hvor jeg stadig er ved at lære simple ting så som at prøve at sætte enkelte ord sammen. Men nej... En Na'vi ville nok ikke titulere en klansfælle på den måde ROFL.

Det virker som sagt som om du har styr på gramatikken. Så jeg håber da ikke du har noget imod at jeg prøver mig frem, og (indirekte) gerne vil have en kommentar på det. Hvad er rigtigt/forkert, hvad ville være mere korrekt osv. Jeg er stadig "våd bag ørene" her, så hvad der kan suges, må suges. (dette inkluderer så også kaffen i forbindelse med læsning af div. dokumenter om Na'vi.)

Jeg er ca halvvejs i activity book p.t. men har sat det lidt "on hold" for at lave en elektronisk udførbar version i OpenOffice. Det er lidt akavet at screen dumpe side efter side til paint, og løse dem dér, nå man nu ikke har en printer. Men så snart den er færdig, vil jeg klart fortsætte. Den er RIGTIG god til at få lidt hold i det, når man står på bar bund.

Nice at du gider svare på mine posts. (som den eneste indtil videre)

Eywa ngahu ma ~Ayngahu (ville dette svare til "Eywa være med dig ~Ayngahu"?)

~Ayngahu

Quote from: NewToNaVi2010 on May 18, 2010, 04:01:46 AM
Eywa ngahu ma ~Ayngahu (ville dette svare til "Eywa være med dig ~Ayngahu"?)

Fuldstændigt korrekt :)

Jeg synes det er godt at man prøver at lære hvad man kan på egen hånd med de materialer vi har. Og selvfølgelig har får man brug for at få forklaret visse ting yderligere, hvilket jeg synes et forum er godt til. Jeg har prøvet at fungere lidt som en lære for nogle, hvor jeg så fandt ud af at jeg har det bedst med ikke at forpligte mig. Jeg vil meget gerne hjælpe og synes at forummet giver friheden til dette. :)

Du/I skal bare spørge (specifikt) hvis der er tvivl om noget, så vil jeg gerne hjælpe.
A big thankyou to DrBinder for creating my forum avatar :)

Unil stä'nìyu

Mange tak. Det var faktisk også det jeg mente. Ikke noget med 7-16 job eller noget. Jeg er ikke gået i dybden med Grammer endnu, men når jeg kommer dertil, er der nok et par udtryk (fagudtryk på eng) som jeg gerne vil have forklaret hvis du har lyst og tid. Jeg vender tilbage når jeg støder på noget :)

Og ja. Du har fuldstændig ret. Det er bedst at lære hvad man kan, inden man søger andre veje. Det kunne jo være det man spurgte om, stod et eller andet sted *GG* desuden tror jeg at man bedst lærer ved at prøve sig frem med det man har. Hvis man så bare kan få ris/ros for resultatet, er der jo noget at bygge videre på.

Irayo ma ~Ayngahu, Eywa ngahu (kom ikx og sig at jeg ikx prøver LOL)