Ny, svensk guide

Started by Le'eylan, July 01, 2010, 04:35:58 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Le'eylan

Kaltxì oeyä ayeylan, Hej mina vänner!

Kawtu lu fitsenge faytrr, ulte tsaw lu kefko nìtxan ...

Jag har gjort en liten svensk guide.
Främst för nybörjare och de som inte vill plöja igenom all engelska.
Jag har fått känslan av att vi svenskar här på forumet är ganska duktiga på engelska(och att det är därför vi inte håller till här i vårt forum så mycket) så den här guiden kanske inte är så viktig.
Men jag ville testa att göra en och den kanske kommer att hjälpa nybörjare i framtiden :D

Just nu, den första Juli, är den här pdf-filen precis skapad. Jag är långt ifrån klar, och har inte fyllt i alla ämnesområden till fullo ännu.
Men när den är klar vill jag att den ska innehålla de flesta grunder, alla prepositioner, lentions osv.

Hoppas den är till någon nytta! ;D
Krro krro pamrel seri fìtsengmì, alu oey pìlok leNa'vi
Sometimes writing here, on my Na'vi blog
=^● ⋏ ●^=

Nyx

Okej, jag har kikat lite på den här och har några saker att påpeka. Men först av allt: kul att du har skapat den här ^^ själv har jag lättare att lära mig från engelskan nuförtiden men den kan bli riktigt hjälpsam =)

Anyways, några saker du kanske ska titta på:
- När du listar alfabetet verkar ä visas som a och ì som i, är det fel hos mig eller?
- Uttal:
a beror nog mycket på dialekten men jag skulle säga att det är mer som i katt fast långt
o skulle jag säga är mer som i "som" är "sol"
y är väl mer som j, inte bara y
Sedan kanske man ska lägga till att k, p och t är oaspirerade, vilket betyder att man inte ska blåsa ut någon luft när man säger dem.
Och z är som engelskans z, inte som när vissa svenskar uttalar det som s.
- Du skulle kanske kunna ta med -ru på en gång när du tar upp -l och -ti
- "oeyä tswusayona aynantangìl yasyom ngeyä keyit" lol, viktig mening :P en sak bara, det är plural där ;)

Det är en del kvar att ta upp, som tex lenition, men du sa ju att du inte var klar, så jag ska inte klaga, haha. Kul att du tar hand om det här :)

Le'eylan

Tack för hjälpen  :D ;D

hmm.. de där ì och ä har nog ändrats... Grr. Dumma pdf.
Krro krro pamrel seri fìtsengmì, alu oey pìlok leNa'vi
Sometimes writing here, on my Na'vi blog
=^● ⋏ ●^=