Verbens Tempus

Started by Ateyo te Kellett, January 17, 2010, 05:17:59 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yawnetu

Tack! Jag har en fråga redan nu gällande uttalet: i både kaltxì och hapxì uttalas ju ì-et som ett e. På vilka ord gäller det här? T.ex. txìng, eller txintìn, uttalas då ì-en som e eller i?  :)

Nyx

Uttalet på ì är någonstans mellan e och i, och det uttalas alltid likadant. Har du koll på IPA så är ì [ ɪ ] (som i engelskans bit eller thin), i är [ i ] (engelskans machine) och e är [ ɛ ] (som i men)

Carborundum

ì är i:et i svenska ordet "sill". Så inte riktigt ett e, utan någonstans mellan e och i, som Nyx sade.
We learn from our mistakes only if we are made aware of them.
If I make a mistake, please bring it to my attention for karma.

Yawnetu


Le'eylan

Quote from: Nyx on November 02, 2010, 05:54:50 PM
Välkommen ^^ hoppas det har gått bra för dig hittills och att det går ännu bättre nu när du är med här ;)

Och nu när jag ändå har lite tid.. Ma Le'eylan, du har översatt exemplen som innehåller hahaw till "sovande", det kanske är bättre att skriva "kommer att sova", "har sovit" osv eftersom "sovande" är ett adjektiv. "Kommer att vara sovande" skulle nog behöva skrivas som *husìryahaw men det får inte göras på Na'vi eftersom <us> hamnar i första position och kan inte kombineras med tempus och aspekt (heter det va?). Att <ìry> handlar om en pågående handling kanske kan påpekas på något annat sätt?

sorry missade detta av någon anleding :/
men ja, du har helt rätt, jag ska fixa till det.
tyckte aldrig att det lät helt rätt...

Quote from: Yawnetu on November 02, 2010, 05:17:43 PM
Jag är också ny här! Eller jag har försökt plugga lite under sommaren men har aldrig kommit mig för att joina forumet... men vad kul med lite svenskar  ;D

Välkommen :D :D (även fast jag är lite sen)
Krro krro pamrel seri fìtsengmì, alu oey pìlok leNa'vi
Sometimes writing here, on my Na'vi blog
=^● ⋏ ●^=