Ny här - och Avatar på TV p söndag

Started by Atokirina Sweriye, April 17, 2014, 02:28:01 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Atokirina Sweriye

Hej
har precis hittat hit, så jag är totalt nybörjare. Fick igång intresset för att jag ville döpa min kull med kattungar efter ord på Na'vi. Ja, jag vet inte ens om jag gjorde mitt eget nick här rätt, men jag får väl försöka lära ...  ;D Jag bor i Stockholm, men har även bott ett tag i Uppsala. har hållit på en del med Tolkiens språk, samt mycket kort (och ganska länge sedan) med Klingon. Jag är ingen stor språkbegåvning, men jag tycker att det är skoj.

Till yrket är jag författare och skrivlärare samt lektör hos ett förlag. När jag lär ut till andra att skriva pratar vi ofta om hur mycket språk man måste skapa om man skriver fantasy eller SF, och jag hävdar alltid bestämt att man måste ha mycket mer än det som används, så att man i alla fall har de enklaste böjningarna eller ordklassbytena klart för sig, så att det blir konsekvent. I Avatar tycker jag att det märks att det finns ett system, framför allt eftersom jag direkt märkte att de använder olika ordformer vid olika tillfällen. Det är en sådan sak som gör att man köper filmen, även om man vet att de är animerade och blå. Det är ju samma sak i litteratur, ska man tro på en påhittad miljö så måste detaljerna vara bra och genomarbetade.

Antar att det inte har gått någon förbi att Avatar går på TV på söndag (även om de inte brukar sända den förlängda versionen).