Skrivartävling på na'vi

Started by Lance R. Casey, December 05, 2010, 05:38:31 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lance R. Casey

(Nedanstående skrevs ursprungligen här av wm.annis och skall alltså läsas "med hans röst".)




För att fira LearnNavi.org:s första födelsedag och början på vår resa med na'vi håller vi en:

Skrivartävling på na'vi

Det finns två klasser (nybörjare och avancerad) och två kategorier (prosa och poesi). Ni får bara delta med ett bidrag, så tänk noga över vad ni skickar in och till vilken kategori. Var god håll antalet ord mellan 150 och 170 (vilket är något längre än Pauls svar på MaSempul.org). Bryter ni mot det kan det hända att domarna också bryter ihop, men ni får gärna skriva kortare om ni känner att ni sagt precis det ni ville säga med färre ord.

Verket skall handla om språket na'vi eller på något sätt relatera till LN.org och den större na'vigemenskapen.


Bedömning

Det finns tre domare: jag själv, Prrton och Lance R. Casey. Jag tackar dem båda för att de inte sprang och gömde sig när jag kontaktade dem om detta.

Detta är vad vi kommer att titta efter, i prioriterad ordning:

1. Grammatisk korrekthet. (Med visst överseende för nybörjare.)
2. Att ämnet (språket eller språkgemenskapen) följs.
3. Eleganta sätt att prata runt saknade ord.
4. Stil och självsäkerhet.

Räkna med poängavdrag om ni går över ordgränsen. ;)


Deltagande

Bidragen skickas in via email.

1. Ämnesraden skall innehålla den klass och kategori ni skickar in till, så antingen "Beginner Prose", "Beginner Poetry", "Advanced Prose" eller "Advanced Poetry".

2. Uppge ditt LN.org-alias i mailet. (Kom ihåg: Ni får bara skicka in ett bidrag! Notera att det bara är jag som kommer att veta vem som skrev ett visst verk – de andra två domarna kommer inte att se vilka namn som hör till vilka verk.) Om ni vill samarbeta med någon, se då till att uppge samtliga deltagande personers alias.

3. Skicka era bidrag till [email protected].

4. Alla bidrag måste vara oss tillhanda innan slutet av den 17 december GMT.


Priset

Det kommer att utses första- och andrapristagare för var och en av grupperna (alltså fyra förstaplatser och fyra andraplatser).

När jag först fick den här idén hade jag ingen aning om vad vi skulle kunna ge för pris till folk. Eventuella föremål med Avatar-anknytning skulle vara fåniga, eftersom vinnarna med stor sannolikhet redan skulle ha dem. Därför kändes inte fysiska föremål som en praktisk lösning. Istället kommer vi att ge berömmelse, med lite hjälp från Paul Frommer.

Paul kommer att publicera de vinnande bidragen på sin blogg (tillsammans med det namn som ni vill skall synas vid verket). Förstapristagarna kan komma att få föreslå ett ord eller en konstruktion till språket, men vi har inte kommit fram till alla detaljer ännu.

Vi behöver fortfarande planera detta med Paul, men jag hoppas kunna tillkännage andrapristagarna på själva LN.org:s faktiska födelsedag den 21 december och förstapristagarna en dag eller två därefter.

Etrìpa syayvi!

// Lance R. Casey